Esitelmätilaisuudet

Jäsentilaisuus monipaikkaisesta työstä oli 6.5.2021

Yhdistyksen jäsentilaisuus monipaikkaiseen työhön liittyvistä näkökulmista oli 6.5.2021 LIVE-striimattuna paneelikeskusteluna. Paneelissa toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen Pohjantähdestä, HRD-päällikkö Pauliina Heiskanen Varmasta ja  henkilöstöjohtaja Tomi Sinisaari LähiTapiolasta alustivat  ja keskustelivat monipaikkaisen työn tekemisestä, johtamisesta, haasteista ja hyödyistä. Kuulijat osallistuivat aktiivisesti chatissä.

Keskustelun juontajana oli yhdistyksen hallituksen jäsen Amanda Aalto Finanssialasta.

Tilaisuus löytyy edelleen netistä ja nauhoite on katsottavissa myös youtubessa.

Tilaisuutta seurasi aktiivisesti noin 50 yhdistyksen jäsentä ja kaiken kaikkiaan tapahtumassa oli vierailijoita 77.

Tilaisuus lähettiin Salmisaaresta Varman pääkonttorista, jossa tilaisuutta isännöi yhdistyksen hallituksen jäsen Pasi Mustonen ja kuvaajana toimi Toni Laitinen. Striimauksen toteutti Prospectum.

Vuosikokouksessa 25.3.2021 esiteltiin yhdistyksen sääntömuutoksia

Vuosikokouksessa 25.3.2021 oli asialistalla perinteisten vuosikokousasioiden lisäksi yhdistyksen sääntöjen muutosten hyväksyminen ja yhdistyksen hoidossa olevien rahastojen sääntöjen muutosten esittely.

Fivassa johtavana matemaatikkona toimiva Jari Niittuinperä on ollut työstämässä näitä sääntömuutoksia yhdessä yhdistyksen hallituksen kanssa ja hän esitteli vuosikokouksessa muutokset.

Jarin esitysten nauhoite löytyy täältä. Yhdistyksen säännöt esitellään nauhoitteen alussa ja rahastojen sääntöjen esittely alkaa kohdasta 35:30.

Vuosikokoukseen osallistui 22 yhdistyksen jäsentä.

Verkkotapahtuma "Vakuutuskeskus ja vahinkolautakunta” 16.2.2021

Vuoden 2021 ensimmäinen esitelmätilaisuus järjestettiin verkkotapahtumana tiistaina 16.2.2021. Aiheena oli ”Liikenne- ja potilasvakuutusten lakisääteiset elimet: Vakuutuskeskus ja vahinkolautakunta”.

Yläkuvassa Amanda Aalto avaa tilaisuuden ja LIVEstriimausta hoitaa Panu Kari. Alakuvissa Juha-Pekka Halmeenmäki ja Juha Mikkola esiintyvät kameran edessä.
Kuva: Eija Kaipainen-Perttula
Amanda Aalto avaa tilaisuuden ja LIVEstriimausta hoitaa Panu Kari. Alakuvissa Juha-Pekka Halmeenmäki ja Juha Mikkola. Kuva: Eija Kaipainen-Perttula

Vakuutuskeskuksen toimitusjohtaja, FM, SHV, Juha-Pekka Halmeenmäki kertoi Vakuutuskeskuksen toiminnasta ja siitä, millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä on Vakuutuskeskuksessa ja yhtiössä työskentelemisessä.

Varatuomari Juha Mikkola toimii vuoden 2021 alussa aloittaneen liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan päätoimisena puheenjohtajana ja hän kertoi lautakunnan tehtävistä lakitasolla ja käytännössä, ja myös lautakunnan toiminnan kehittämisen painopisteistä lähivuosina.

Tilaisuus LIVE-striimattiin Finanssiala ry:stä, jossa tilaisuutta emännöi yhdistyksen hallituksen jäsen, FA:n lakimies Amanda Aalto.

Tilaisuutta seurasi yhtäaikaa enimmillään 58 henkilöä ja tilaisuudessa oli kaiken kaikkiaan yli 110 kävijää.

Tilaisuuden tallenne on katsottavissa YouTubesta.

Kuvassa Amanda Aalto, Juha-Pekka Halmeenmäki ja Juha Mikkola
Kuva: Eija Kaipainen-Perttula
Kuvassa Amanda Aalto, Juha-Pekka Halmeenmäki ja Juha Mikkola Kuva: Eija Kaipainen-Perttula

Talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjunta -jäsentapahtuma oli 1.12.2020

Järjestimme Talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaa käsittelevän jäsentapahtuman 1.12.2020. Toteutimme sen Teamsin välityksellä yhteistyössä Suomen Vakuutuslakimiesten Yhdistys ry:n kanssa. Tapahtumaan seurasi keskimäärin 80 henkilöä.

Asiantuntijoina ja alustajina meillä oli yritysanalyysitoimintaan keskittynyt vakuutustutkija Jari Raatikainen LähiTapiolasta ja Risto Karhunen, joka toimi 1.6. saakka turvallisuusjohtajana FA:ssa. He puhuvat vakuutusalan roolista vakuutusrikosten torjuntatyössä ja kertovat esimerkein mm. mitkä ovat rikollisten uusimmat juonet ja millaisia trendejä vakuutusrikollisuudessa voidaan havaita.

Tilaisuuden isäntinä olivat Suomen Vakuutuslakimiesten Yhdistyksen puheenjohtaja Jussi Laasonen ja Suomen Vakuutusyhdistyksen puheenjohtaja Jarkko Mattinen. Tilaisuutta moderoi Tuomas Korkeamäki FINEstä.

Verkkotapahtuma tiistaina 20.10.2020

Tilaisuuden tallenne on kokonaisuudessaan katsottavissa tästä.

Valtiotieteiden tohtori, dosentti Jaakko Kianderia puhui koronakriisin vaikutuksista kansantalouteen ja vakuutussektoriin.

Jaakon esitys on myös pdf-muodossa:

Tilaisuus striimattiin Työeläkeyhtiö Elossa, jossa tilaisuutta isännöi Mikko Karpoja. Mikko on Suomen Vakuutusyhdistyksen hallituksen jäsen ja Elon aktuaaritoimen johtaja sekä vastuullinen vakuutusmatemaatikko.

Tilaisuutta seurasi enimmillään 78 henkilöä.

Mikko Karpoja esittämässä keskustelupalstalle tulleita kysymyksiä Jaakko Kianderille

Verkkotapahtuma 'Muutoksen kokeminen ja hallinta' 15.9.2020

Tilaisuuden tallenne on kokonaisuudessaan katsottavissa osoitteessa: https://youtu.be/3bT1GCFKhI4

Suomen Vakuutusyhdistykseltä apurahan saaneet tutkijat YTM, AmO Anne Parkatti ja KTM, Accenture Oy:n johtava liikkeenjohdon konsultti Riikka Uimonen luennoivat väitöskirjatöidensä välituloksista.

Tampereen yliopiston yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelmassa työskentelevän Annen aiheena oli ”Finanssialan digitalisoitunut työprosessi työntekijänäkökulmasta” ja Tampereen yliopiston Johtamisen ja talouden tiedekunnan vakuutustieteen opintosuunnan väitöskirjatutkijana toimivan Riikan aiheena ”Muutoksen moottorit ja hidasteet – Miten muutosvalmiutta rakennetaan finanssialalla Suomessa ja Pohjoismaissa”.

Tilaisuus striimattiin LähiTapiolasta, jossa tilaisuutta emännöi Tiina Metsävuori LähiTapiola henkiyhtiöstä. Tiina on Suomen Vakuutusyhdistyksen hallituksen varapuheenjohtaja ja vastaa LähiTapiolassa henkiyhtiön vakuuttamisen ja korvaamisen palvelut yksiköstä.

Tilaisuus keräsi ruudun ääreen runsaasti katselijoita. Enimmillään langoilla oli 54 henkilöä ja mielenkiintoista loppukeskusteluakin seurasi 42 - 46  henkilöä.

Tiina Metsävuori, Riikka Uimonen ja Anne Parkatti tilaisuuden loppukeskustelussa kuva Eija Kaipainen-Perttula

Vuosikokousesitelmä 27.5.2020

Finanssialan varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari puhui koronakriisin vaikutuksista vakuutus- ja finanssialaan. Esitys on nähtävissä tallenteena.  PowerPoint esitys alla.